Archív - Mikuláš Huba, nezávislý poslanec NR SR 2012 - 2016

Tento text bol pôvodne uverejnený na stránke www.obycajniochranari.sk.

Recenzný posudok na publikáciu "Globálne vzdelávanie"

 RECENZNÝ POSUDOK na publikáciu kolektívu autorov a autoriek

GLOBÁLNE VZDELÁVANIE 

Učebné texty, Zvolen 2014 

Vydavateľmi recenzovanej publikácie sú Fakulta ekológie a environmentalistiky Technickej univerzity vo Zvolene a Centrum environmentálnej a etickej výchovy Živica.  Ako sa konštatuje v tiráži, vyšla v rámci projektu Globálne vzdelávanie na Fakulte ekológie a environmentalistiky TU vo Zvolene, ktorý je podporovaný z prostriedkov oficiálnej rozvojovej pomoci Slovenskej republiky.

Prílohou učebných textov má byť aj CD s prekladom metodickej príručky Learning to Read the World Through Other Eyes (Andreotti, Souza, 2008).

Editormi publikácie sú Zuzana Gallayová a Juraj Hipš. Hneď prvé vety Predslovu z pera Juraja Hipša signalizujú, že zostavovateľom ide o problémový, miestami až mierne provokatívny, ale každopádne veľmi inšpiratívny a podnetný pohľad na problematiku globálnych problémov, rozvojovej pomoci a globálneho vzdelávania: Táto kniha sa nebude všetkým páčiť. Nastoľuje otázky, ktoré nie sú vždy príjemné a spochybňuje často zaužívané presvedčenie. Nebolo naším cieľom ale zostaviť publikáciu ospevujúcu pomoc „rozvojovým“ krajinám. Skôr máme snahu vyvolať otvorenú a hlbokú diskusiu o rozvojovej pomoci a vzdelávaní.“

Ďalšia zo zostavovateliek, Zuzana Gallayová z TU vo Zvolene pripomína, že Fakulta ekológie a environmentalistiky (FEE) spolupracuje s Centrom environmentálnej a etickej výchovy Živica na viacerých projektoch: „Zistili sme, že spoločné kráčanie je prínosné. A aj to, aké je fungovanie akademického a treťosektorového sveta odlišné. Rozdiely sú však pre nás výzvou, nie bariérou. V spoločnom projekte Globálne vzdelávanie na FEE sme analyzovali náplň vyučovaných predmetov, diskutovali o ich cieľoch a vzájomnej nadväznosti, hľadali overené metodiky výučby, „workshopovali“ s prof. Andreotti a pripravili sme nový predmet Globálne vzdelávanie.“

Publikácia Globálne vzdelávanie - učebné texty pozostáva okrem Predslovu   z desiatich kapitol od renomovaných domácich i zahraničných autorov a autoriek, opierajúcich sa o vlastné názory, poznatky a skúsenosti, ako aj o citované pramene. Výber autorov/autoriek a ich seriózny prístup k spracovaniu svojich kapitol možno označiť ako výborný a v tomto smere mi zostáva zostavovateľom publikácie len zagratulovať.

Usporiadanie kapitol a celkovú štruktúru považujem za logickú  –  od prípravy na život v meniacom sa svete a uvažovania o živote ako hre, cez zásadné globálne problémy, akými sú hrozby pre poľnohospodárstvo a potravinovú bezpečnosť či klimatické zmeny a ich dopady, pokračujúc úvahami o prístupoch a rizikách v súvislosti s rozvojovou pomocou, až po aspekty etické a axiologické, a napokon končiac hľadaním súvislostí medzi globálnym vzdelávaním a bežným životom.  Za vhodné a výstižné možno označiť aj grafické prílohy.

Samozrejme, že publikácia tohto zamerania sa dala zostaviť aj trochu inak. Obsah niektorých kapitol by sa dal rozšíriť, iných naopak zúžiť. Možno by bolo vhodné aspoň stručne sa venovať aj iným globálnym problémom a súvislostiam medzi nimi.  Ale na to, ako napísať a zostaviť takúto publikáciu, nejestvuje žiadne jednoznačné plavidlo a je to plne v kompetencii autorov a editorov. A ja nemám ambíciu s nimi polemizovať.

Vzhľadom na značný tematický záber a neraz i originalitu prístupov a názor autorov a  autoriek by však bolo podľa môjho názoru žiaduce niekde v úvode čitateľovi ozrejmiť, prečo práve títo autori boli oslovení, prečo práve tieto kapitoly publikácia obsahuje a prečo práve v takomto poradí,  rozsahu a pod.

Keďže nič nie je dokonalé, nie je takým ani recenzovaný rukopis. Menšie korektúry a návrh zmien rôzneho charakteru som vyznačil priamo do textu recenzovaného rukopisu.

Záverom by som chcel povedať, že predložená publikácia či učebné texty s názvom Globálne vzdelávanie môže významnou mierou prispieť k tomu, aby tí a tie, ktorým sa dostane do rúk, začali inak – hĺbavejšie, zasvätenejšie a kritickejšie rozmýšľať o globálnych problémoch a rozvojovej pomoci a spolu so Zuzanou Gallayovou jej zaželať: „...aby svojim čitateľom priniesla nielen nové informácie, ale bola zároveň impulzom pre diskusie a motiváciou k hľadaniu svojho miesta vo svete, hodnôt a odpovedí na otázky, ktoré sa počas jej čítania i po čase vynoria.“

Celkom na záver konštatujem, že predložený text publikácie podľa môjho názoru spĺňa ciele, ktoré si vytýčili jeho autori a zostavovatelia,  a preto ho odporúčam – po zohľadnení pripomienok recenzentov – publikovať. Zároveň si dovolím vysloviť prianie, aby sa publikácia Globálne vzdelávanie – učebné texty dostala k čo najväčšiemu počtu čitateľov.

Bratislava 7. 5. 2014

Prof. RNDr. Mikuláš Huba, CSc., Geografický ústav SAV, Štefánikova 49, Bratislava