Archív - Mikuláš Huba, nezávislý poslanec NR SR 2012 - 2016

Tento text bol pôvodne uverejnený na stránke www.obycajniochranari.sk.

Poslanci vyzývajú ministerstvo dopravy, aby pri príprave diaľnice D1 Turany - Hubová neskresľovalo fakty a nespochybňovalo kompetentnosť expertíz

(Reakcia na príspevok http://ekonomika.sme.sk/c/6634346/tunelovy-variant-D1-pri-turanoch-by-bol-podla-obycajnych-o-stvrtinu-lacnejsi.html)

Poslanci NR SR Mikuláš Huba a Martin Fecko,*1 ku ktorým sa pripája aj ďalší poslanec za OĽaNO Igor Hraško, a odborníci z radov geotechnikov, geológov a ekológov protestujú proti vecne nepodloženému spochybňovaniu všestranne vhodnejších variantov plánovanej výstavby úseku diaľnice D1 Turany - Hubová a proti poukazovaniu na ich údajnú neskúsenosť ministerstvom dopravy. Viacerí odborníci s poslancami pred pár dňami (11. 12.) v priestoroch NR SR prezentovali možnosť postaviť tento úsek lacnejšie, bezpečnejšie, ekologickejšie a bez časového sklzu oproti plánu ministerstva. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja v reakcii svojho hovorcu Martina Kóňu spochybnilo ich argumenty aj ich prehľad o technických a iných aspektoch výstavby diaľnic.

Poslanci vychádzajúci zo stanovísk a prepočtov expertov, ktorí sa venujú danej problematike už niekoľko rokov to odmietajú. „Zaráža nás, že práve Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR ústami svojho hovorcu spochybňuje možnosť postaviť tunelový variant diaľnice D1 Turany - Hubová výhodnejšie, ako je plánovaný povrchový variant. Pritom ním riadená Národná diaľničná spoločnosť si už v r. 2010 objednala technicko-ekonomickú štúdiu variantov, podľa ktorej je lacnejší tunelový variant. Odporúčame preto pracovníkom ministerstva, aby si láskavo ponamáhali svoju pamäť, pohľadali a zverejnili tento materiál,“ reaguje predseda environmentálneho výboru NR SR prof. Mikuláš Huba.

Viacerí odborníci i poslanci by považovali za obrovskú chybu, ak by ministerstvo účelovo a tendenčne rozhodlo na základe nedostatočného prehľadu o veci a bez zohľadnenia všetkých dostupných faktov (ekonomických, bezpečnostných, inžinierskogeologických, hydrogeologických, geotechnických, ekologických, environmentálnych, krajinárskych a ďalších). Zároveň žiadajú ministerstvo, aby skôr, ako definitívne rozhodne, dôkladne preverilo možnosť realizácie tunelových variantov. Upozorňujú, že čas ich výstavby je porovnateľný s povrchovým variantom, sú bezpečnejšie i lacnejšie a dopady na prírodu i kvalitu života miestnych obyvateľov sú významne menšie.

„Pri cene sme vychádzali nielen z odborných štúdií vypracovaných pre Národnú diaľničnú spoločnosť, ale aj z nákladov už realizovaných tunelov u nás, ako napr. tunel Bôrik. Jeho cena je známa a nerozumieme, prečo ministerstvo spochybňuje vlastné verejne známe údaje, a tým samo seba. Alebo vie o nejakých finančných nákladoch na tunel Bôrik či iné už zrealizované stavby, ktoré nie sú oficiálne priznané?“ pýta sa poslanec Ing. Martin Fecko a žiada spoľahlivé údaje, ktoré by preukázali, že povrchový variant je naozaj najvýhodnejší a slovenskí i európski daňovníci ho zbytočne nepreplatia.*2

Podľa odborníkov a poslancov násilne presadzovaný povrchový variant diaľnice prináša so sebou trvalé škody a početné riziká. Predostrieť verejnosti a Európskej komisii tzv. „zmierňujúce ekologické opatrenia“ na údajné zásadné vylepšovanie preferovaného povrchového variantu je zavádzajúce a účelové. Tieto opatrenia sú z veľkej časti pseudoriešeniami, bez reálnej možnosti zmeniť chybné dopravno-inžinierske, technické a geotechnické východiská povrchového variantu. Dá sa predpokladať, že dopracovávaním projektu v následných etapách prípravy na základe navrhovaných „zmierňujúcich ekologických opatrení“ dôjde k ďalšiemu plytvaniu prostriedkami a v konečnom dôsledku financie na výstavbu budú rásť nielen počas zapracovávania do projektu, ale aj počas výstavby. V rozpore s deklarovaným zámerom môžu navrhované technické opatrenia dokonca ešte viac znehodnotiť dotknuté hodnoty krajiny. Poslanci považujú v súčasnosti preferovaný povrchový variant za neprípustný v situácii, keď sa ponúka mnohostranne výhodnejší a šetrnejší variant. Tunelový variant s tunelom Korbeľka je navyše v súlade s odporúčaniami, ktoré vzišli z oficiálneho procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA).Načo štát financuje drahé štúdie a náročné procedúry, keď sa potom ich výsledkami neriadi, ba dokonca sa ich snaží zatajiť či bagatelizovať?! Nielen ako poslanci Národnej rady SR, ale aj ako občania, odborníci, ochrancovia prírody a daňoví poplatníci trváme na prehodnotení takéhoto prístupu!“ konštatujú poslanci aj špecialisti.

Bratislava 17. 12. 2012

 

Pozn.:

*1  Členovia Výboru NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie, nezávislí poslanci OĽaNO

*2  Spochybňovaním ceny tunelových variantov D1 v úseku Turany - Hubová zástupcovia ministerstva spochybňujú nielen víťazne cenové ponuky, ale 90 % všetkých podaných súťažných ponúk v súčasných tendroch na úsekoch diaľnice D1:

  • • Lietavská Lúčka - Dubná Skala, tunel Višňové
  • • Hubová - Ivachnová, tunel Čebrať
  • • Jánovce - Jablonov, tunel Šibeník

Účastníci týchto verejných súťaží oceňovali stavebné náklady na realizáciu príslušných tunelov v rozsahu od 30 000 do 38 000 € za 1 m dvojrúrového diaľničného tunela vrátane technologického vybavenia (!)

Ďalšie informácie: