Archív - Mikuláš Huba, nezávislý poslanec NR SR 2012 - 2016

Tento text bol pôvodne uverejnený na stránke www.obycajniochranari.sk.

Archív +10: 100 dní pôsobenia Výboru vlády SR pre obnovu a rozvoj Vysokých Tatier

Bratislava, 20.5.2005

Vážený pán predseda,

ako ste si možno všimli, 29. marca 2005 sme vydali vyhlásenie k sto dňom pôsobenia Vami zriadeného a vedeného Výboru vlády SR pre obnovu a rozvoj Vysokých Tatier. Toto vyhlásenie bolo kritické, ale vychádzalo z faktov a snažilo sa byť objektívne.

Tajomník výboru, pán Štefanec, označil naše tvrdenia za nepravdivé, voči čomu sa musíme dôsledne ohradiť a zopakovať svoje kritické pripomienky i dnes, keď uplynulo práve pol roka od veternej smršte z novembra minulého roku.

Opakujeme teda to, čo sme napísali v otvorenom liste z 29. marca:

Výbor vlády SR má výlučne politicko-stranícke zloženie, či už ide o nominantov vlády, opozície, alebo miestnej samosprávy. Ani jeden z jeho členov nie je reprezentantom odborných kruhov, mimovládnych organizácií, neštátnych vlastníkov tatranských lesov ani ďalších zainteresovaných subjektov. Na tom nič nemení fakt, že na zasadnutia výboru bývajú prizývaní aj niektorí ďalší účastníci, medzi ktorých patrí od istého i času i jeden z koordinátorov Mimovládneho výboru Naše Tatry. Títo prizývaní účastníci však nemajú možnosť efektívne ovplyvniť rozhodnutia Vládneho výboru, väčšina ktorých bola napokon prijatá ex ante už na jeho prvom zasadnutí, 13.12.2004.

Ak by sme uskutočnili obsahovú analýzu vystúpení členov Vládneho výboru i jeho uznesení z prvých troch zasadnutí, zistili by sme, že ochranou prírody, ktorá má byť na dotknutom území prioritnou funkciou, sa zaoberal skutočne iba vtedy, keď išlo o zníženie stupňa  ochrany, najčastejšie cestou udelenia výnimiek na ťažbu v chránených územiach s najvyšším – piatym stupňom ochrany (a to dokonca v termínoch, v ktorých to z procesno-právneho nebolo možné).

Koordinačnú funkciu, ktorú sám sebe výbor prisúdil ako kľúčovú, si skutočne plní iba čiastočne, keďže súčasťou jeho agendy nie sú návrhy príslušných právnych a koncepčno-strategických dokumentov, ani optimalizácia kompetenčných, kompenzácie majetkovej ujmy, zonácia národného parku ani ďalšie otvorené prierezové problémy, vyžadujúce koordináciu na nadrezortnej úrovni. Problémy, ktoré by sa mali riešiť, zostávajú otvorené a sporné dokumenty sa vo vláde prijímajú bez toho, aby boli predrokované vo Vládnom výbore.

Informačná politika a kultúra Vládneho výboru skutočne nie sú dosť obsažné, transparentné ani pohotové. Nie je výnimkou ani neochota odpovedať na otázky podľa zákona 211/2000 Z.z. o slobodnom prístupe k informáciám. Do tejto kategórie možno zaradiť aj neochotu akceptovať účasť dvoch zástupcov Mimovládneho výboru Naše Tatry na 4. zasadnutí Vládneho výboru.

Príležitostné stretnutia pána tajomníka Štefanca so zástupcami nášho výboru nemôžu, pochopiteľne, nahradiť spoločné rokovanie oboch výborov. Preto si Vám dovoľujeme takéto stretnutie touto cestou navrhnúť.

S pozdravom

Koordinátori MV NT

Na vedomie: Ivan Štefanec, tajomník VVORVT, TASR, SITA