Archív - Mikuláš Huba, nezávislý poslanec NR SR 2012 - 2016

Tento text bol pôvodne uverejnený na stránke www.obycajniochranari.sk.

Ekoblog č. 8 (kapitola Krajina): Hodnotenie vplyvov na krajinu a kultúrne dedičstvo

Mikuláš Huba

Milé čitateľky a milí čitatelia webovej stránky Obyčajných ochranárov,

pri príležitosti blížiacej sa šesťdesiatky mi napadlo zostaviť a vydať knižku 60 ekoblogov. Keďže nevýjde skôr, ako na budúci rok, oslovil som správcu nášho webu, Riša Medala, že by sme mohli každý týždeň jeden z “ekoblogov” zavesiť na náš web a tým upútať Vašu pozornosť na to, čo chystáme.
Blogy vznikli v rokoch 2006 – 2011, teda v poslednom období pred mojím návratom do parlamentu.
Niektoré neboli dosiaľ publikované, niektoré publikované boli, ale v skrátenej či inak modifikovanej podobe.
Pre lepšiu orientáciu ich budeme číslovať a uvádzať aj kapitolu, do ktorej budú v knižke zaradené.
O ilustrácie som požiadal ďalšieho takmer šesťdesiatnika, Fera Guldana, takže texty občas spestria jeho nenapodobiteľné kresby.
Budem rád, ak týmto mojim krátkym textom venujete pár minút času a teším na Vaše prípadné ohlasy.

S pozdravom

Maňo Huba

*************************************************************************************************
 mh30

Hodnotenie vplyvov na  krajinu a kultúrne dedičstvo

Prvého mája 2004 došlo k rozšíreniu Európskej únie o desať nových členov, vrátane Slovenska. Prvého januára 2007 k nim pribudlo aj Bulharsko a Rumunsko.

Väčšina novoprijatých krajín zaostáva v stupni svojho ekonomického a sociálneho rozvoja za priemerom EÚ, a preto je jednou zo strategických priorít rozšírenej EÚ programovo tento rozdiel zmierňovať.

V súčasnosti sa z rozpočtu Európskej únie prerozdeľuje pomerne veľká suma prostriedkov  na podporu rozvoja nových členských štátov. Medzi oblasti, kam je smerovaná nezanedbateľná časť týchto prostriedkov, patrí aj budovanie infraštruktúry a rozvoj cestovného ruchu.

Uvedený program podpory je zo strany EÚ a jej inštitúcií v prvom rade pozitívny a nové členské štáty mu vďačia za mnohé úspešne realizované (či pripravované) projekty.

Táto minca má však aj opačnú stranu. Vzhľadom na to, že európske inštitúcie posudzujú takmer výlučne len mieru finančnej efektívnosti využívania prostriedkov, a nedostatočnú pozornosť venujú vecnej stránke, teda tomu, aký je reálny charakter financovaných projektov a ich dopad na konkrétnu krajinu, či prostredie, v ktorej/ktorom sa realizujú. Z tohto dôvodu hrozí akútne riziko negatívnych dopadov realizácie projektov financovaných z EÚ na prírodu, krajinu, kultúrne dedičstvo a životné prostredie. K viacerým takýmto nežiaducim efektom už v našom regióne došlo, čo považujeme za paradox, keď dobre myslený zámer spôsobí „viac škody ako osohu“. Takýto stav je neakceptovateľný. Považujem za nevyhnutné, aby sa dopadom projektov podporených z EÚ na krajinu a kultúrne dedičstvo venovala podstatne väčšia, systematická a trvalá pozornosť s dôrazom na prevenciu.

Kým pre posudzovanie vplyvov na prírodu (najmä na územia a lokality siete Natura 2000), ako aj dopadov na životné prostredia vo všeobecnosti jestvujú určité mechanizmy preventívneho hodnotenia (EIA, SEA, ESPOO dohovor ai.), v prípade kultúrnej krajiny a kultúrneho dedičstva v najširšom zmysle slova  takýto mechanizmus dosiaľ postrádame.

Navrhujem preto jeho vypracovanie a prijatie, pričom do úvahy prichádzajú predbežne tri varianty:

  1. Samostatný mechanizmus.
  2. Súčasť jestvujúcej procedúry posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA/SEA).
  3. Súčasť inej jestvujúcej či navrhovanej procedúry posudzovania vplyvov – napríklad hodnotenie vplyvov na udržateľnosť rozvoja (SENSOR).

Myslím si, že je to jedna z tém, ktorá by mohla a mala zaujímať aj tvorcov  programového vyhlásenia novej vlády.

Jún 2010