Archív - Mikuláš Huba, nezávislý poslanec NR SR 2012 - 2016

Tento text bol pôvodne uverejnený na stránke www.obycajniochranari.sk.

Zákon proti čiernym skládkam, v prospech ľudí, prírody a krajiny

Poslanecký návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 223/2001 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov predkladáme v zostave Mikuláš Huba, Miroslav Kadúc a Peter Pollák.

Hlavným cieľom nášho návrhu zákona je zaviesť zmeny, ktorých spoločným menovateľom je zvýšenie efektívnosti správnych orgánov a samosprávy pri ochrane životného prostredia v oblasti odpadov a odpadového hospodárstva, ktorou je problematika tzv. opusteného odpadu. Zároveň sa návrhom zákona  snažíme zabezpečiť efektívnejšiu účasť angažovaných občanov na ochrane životného prostredia.

Opustený odpad (taktiež bežne označovaný ako nelegálne skládky odpadu) je v oblasti environmentálnej politiky jednou z najcitlivejších problematík. Nelegálne skládky odpadu majú bezprostredný negatívny dopad na každého občana štátu, na estetiku krajinu, stav a fungovanie ekosystémov a ich zložiek (vrátane  vody, pôdy, ovzdušia, rastlinstva a živočíšstva)  až po celý potravinový reťazec a následne na telesné a duševné zdravie ľudí a kvalitu života obyvateľov Slovenskej republiky. Najškodlivejšími prejavmi existujúcich nelegálnych skládok sú okrem iných:

  • reálna či potenciálna kontaminácia pôdy a vody,
  • únik nebezpečných chemických látok do ovzdušia (napr. pri úmyselnom či neúmyselnom vznietení  skládok),
  • záber a strata poľnohospodárskej pôdy, často s vysokou bonitou,
  • nezvratné zmeny v druhovom zložení rastlín a živočíchov, vrátane prenikania inváznych druhov,
  • odpad ako „pasca“ pre živočíšne druhy (úhyn živočíchov uväznených v rôznych obaloch; kontaminácia potravinového reťazca  a následné zdravotné problémy),
  • synantropizácia živočíšnych druhov (priťahovanie škodcov, napr. hlodavcov k ľudským obydliam; pohyb medveďov a líšok v blízkosti lokalít s odpadom),
  •  riziko zranení, hroziace predovšetkým u menších detí,
  •  riziko šírenia sa rezistentných druhov baktérií z lokalít s odpadom,
  • vizuálna zmena krajiny a následné znižovanie turistickej atraktivity postihnutej lokality,
  • komplexné znižovanie kvality života,
  • priama strata druhotných surovín,
  • zvyšovanie nákladov obcí  na odpadové hospodárstvo a poplatkov za odpady pre obyvateľov.

Pôsobenie proti osobám, ktoré vytvárajú nelegálne opustené skládky odpadov a tým priamo spôsobujú vyššie uvedené negatíva, by mal byť nielen prioritou štátu a verejnej správy, ale aj každého zodpovedného občana. Aby tomu tak mohlo byť, štát musí vytvoriť dostatočný právny rámec, ktorý by adekvátnu občiansku angažovanosť v oblasti boja proti nelegálnym skládkam odpadov umožňoval a podporoval.

V snahe o dosiahnutie definovaných cieľov, predchádzanie hroziacim rizikám a odstránenie uvedených negatív  sa v predloženom  návrhu zákona navrhujú niektoré legislatívne zmeny a doplnenia, ktoré je možné zhrnúť do niekoľkých krokov:

a)    rozdelenie a špecifikácia kompetencie obcí a obvodných úradov životného prostredia v správnom konaní o opustených odpadoch,

b)    participácia Policajného zboru Slovenskej republiky pri zisťovaní osoby zodpovednej za umiestnenie odpadu,

c)     aktívna účasť občanov a občianskej spoločnosti, nielen pri oznamovaní opustených odpadov, ale aj v následnom správnom konaní, kde im je priznaný procesný status účastníka konania,

d)    povinnosť správnych orgánov postúpiť vec na samostatné konanie v špecifických prípadoch.

Prínosom všetkých uvedených hlavných bodov je urýchlenie správneho konania a zvýšenie jeho kvality, najmä z pohľadu transparentnosti garancie základných ústavných práv a slobôd (právo na ochranu životného prostredia podľa čl. 44 a 45 Ústavy Slovenskej republiky).

Návrh zákona je plne zlúčiteľný s právom Európskej únie, najmä s článkami 13 až 15 a článkom 36 smernice Európskeho parlamentu a Rady 2008/98/ES z 19. novembra 2008 o odpade a o zrušení určitých smerníc (Ú. v. EÚ L 312, 22.11.2008, s. 3).

V súvislosti s tým pripomíname, že v tejto oblasti bola proti Slovenskej republike podaná Európskou komisiou dňa 26. júna 2012 žaloba (vec C-305/12) pre nesplnenie si povinností požadovaných vyššie citovanou smernicou Ú. v. EÚ L 312 z 22.11.2008  o odpade a o zrušení určitých smerníc podľa článkov 358 až 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie (Ú. v. EÚ C 273, 8.9.2012, s. 6): Uznesenie predsedu Súdneho dvora z 28. januára 2013 o zastavení konania na základe spätného vzatia žaloby Európskou komisiou. Aj keď Slovenská republika bezprostredné riziko sankcií zo strany EÚ odvrátila, každé priblíženie sa k európskemu štandardu, ktoré prináša aj tento návrh zákona, zmierňuje naše zaostávanie v tejto oblasti a zároveň posilňuje našu autoritu a prestíž v rámci Európskej únie.

Predkladaný návrh zákona má tak čiastočne negatívny, ako aj reálne i potenciálne pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy. Vplyv na rozpočet verejnej správy je nutné vnímať v dvoch rovinách: na jednej strane má návrh zákona pozitívny vplyv na rozpočet obcí, keďže časť výnosov z pokút uložených za priestupky sa stáva príjmovou časťou rozpočtu obce. Na druhej strane má návrh zákona čiastočne negatívny vplyv na štátny rozpočet, keďže o rovnaké množstvo financií, ktoré pribudne do rozpočtu obciam, sa znížia príjmy štátu - obvodných úradov životného prostredia. V rámci financovania verejnej správy je teda bilancia rozpočtových príjmov neutrálna. Čo sa týka celkového objemu príjmov, najmä v prvých rokoch po nadobudnutí účinnosti zákona možno predpokladať, že pozitívny vplyv - zvýšenie výberu pokút – prevýši negatívny vplyv z dôvodu zvýšených nárokov na uplatňovanie zákona.

Návrh zákona má jednoznačne pozitívny vplyv na životné prostredie, najmä na pôdu, vodu, ovzdušie, potravinový reťazec a estetiku krajiny. Návrh zákona má pozitívny vplyv aj na informatizáciu spoločnosti, keďže sa navrhuje využívanie nových informačných prostriedkov pri oznamovaní opustených odpadov, pričom podrobnosti upraví Ministerstvo životného prostredia SR vykonávacím právnym predpisom. V neposlednom rade má návrh zákona aj pozitívne sociálne vplyvy, keďže má pozitívny vplyv na fyzické i duševné zdravie občanov a potenciálne pozitívny vplyv na zamestnanosť, ktorý spočíva v tvorbe nových pracovných príležitostí súvisiacich s realizáciou a aplikáciou navrhovaných opatrení.

Predmet návrhu zákona je upravený v primárnom práve Európskej únie, a to v článku 4 ods. 2 písm. e) v spojení s článkami 191 až 193 (hlava XX – Životné prostredie) Zmluvy o fungovaní Európskej únie, ako aj v sekundárnom práve Európskej únie, a to v smernici Európskeho parlamentu a Rady 2008/98/ES z 19. novembra 2008 o odpade a o zrušení určitých smerníc (Ú. v. EÚ L 312, 22.11.2008, s. 3) - osobitne články 13 až 15 a článok 36 tejto smernice a nie je upravený v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.