Archív - Mikuláš Huba, nezávislý poslanec NR SR 2012 - 2016

Tento text bol pôvodne uverejnený na stránke www.obycajniochranari.sk.

Zákon o ochrane pamiatkového fondu - pozmeňovací a doplňujúci návrh I.

POZMEŇUJÚCI A DOPLŇUJÚCI NÁVRH poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Mikuláša Hubu a Jozefa Viskupiča k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 49/2002 Z. z. o ochrane pamiatkového fondu v znení neskorších predpisov

(tlač 834)

 Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 49/2002 Z. z. o ochrane pamiatkového fondu v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony sa mení a dopĺňa takto:

  1. V Čl. I sa vkladajú nové body 1 a 2, ktoré znejú:

„1. V § 2 ods. 1 prvá veta znie:

„Pamiatkový fond je súbor hnuteľných vecí a nehnuteľných vecí vyhlásených podľa tohto zákona za národné kultúrne pamiatky (ďalej len „kultúrna pamiatka“), pamiatkové rezervácie, pamiatkové zóny a archeologické dedičstvo2a) s pamiatkovou hodnotou.“.

2. V § 2 odsek 2 znie:

„Pamiatková hodnota sú zachované alebo dôvodne predpokladané hmotné prejavy historického architektonického, urbanistického, umelecko-historického alebo technického vývoja spoločnosti s vysokou mierou autenticity, pre ktoré môžu byť veci predmetom individuálnej alebo územnej ochrany.“.

Poznámka pod čiarou k odkazu 2a znie:

2a) Európsky dohovor o ochrane archeologického dedičstva (revidovaný) (oznámenie č. 344/2001 Z. z.) a Dohovor o ochrane architektonického dedičstva Európy (oznámenie č. 369/2001 Z. z.).“.“.

Doterajšie body sa následne prečíslujú.

Odôvodnenie k bodom 1 a 2:

Doterajšia definícia pamiatkového fondu bola príliš úzkou a orientovala sa iba na kultúrne pamiatky, pamiatkové rezervácie a pamiatkové zóny. Treba však podotknúť, že existuje širšie spektrum predmetov, ktoré vykazujú znaky pamiatkovej hodnoty a tieto by mali byť rovnako zahrnuté v pamiatkovom fonde, tak aby mohli byť dôsledne chránené. Ich definíciu obsahujú revidovaný Európsky dohovor o ochrane archeologického dedičstva (oznámenie č. 344/2001 Z. z.) a Dohovor o ochrane architektonického dedičstva Európy (oznámenie č. 369/2001 Z.z.). V ich zmysle archeologické dedičstvo obsahuje všetky pozostatky, objekty a všetky ostatné stopy ľudskej existencie z minulých vývojových období,  ktorých zachovanie a štúdium pomôžu získať poznatky o histórii ľudstva a jeho vzťahu k prírodnému prostrediu a pre ktoré sú vykopávky a iné metódy výskumu ľudstva a jeho prostredia hlavným zdrojom informácií. Rovnako je potrebné preformulovať definíciu pamiatkovej hodnoty, ktorá by mala byť oproti jestvujúcemu stavu rozšírená o kritérium autenticity.

3.          V Čl. I sa za bod 41 vkladá nový bod 42, ktorý znie:

„42. Za § 35a sa vkladá § 35b, ktorý vrátane nadpisu znie:

§ 35b

Pomoc štátu a obce pri pamiatkovom výskumu

(1) Ak vlastník nemôže čiastočne alebo úplne uhradiť náklady na pamiatkový výskum, môže požiadať o finančný príspevok ministerstvo a obec.

(2) Vlastník v žiadosti o finančný príspevok priloží rozhodnutie pamiatkového úradu o povinnosti vlastníka alebo správcu strpieť vykonanie pamiatkového výskumu podľa § 39 ods. 2 alebo o zmluvu o vykonaní pamiatkového výskumu. K žiadosti o finančný príspevok ministerstva vlastník priloží aj stanovisko obce, v ktorom je uvedená suma príspevku obce, prípadne dôvody, prečo obec finančný príspevok neposkytla.“.“.

Doterajšie body sa následne prečíslujú.

Odôvodnenie:

Ak vlastník nemôže čiastočne alebo úplne uhradiť náklady na uskutočnenie pamiatkového výskumu, mal by mať možnosť požiadať o príspevok zo strany obce, či ministerstva. Ide napríklad o prípady, v ktorých sa vlastník nepamiatkového objektu musí podrobiť pamiatkovému výskumu, v zmysle nového § 39, prípadne má uzavretú zmluvu s oprávnenou osobou o vykonaní pamiatkového prieskumu. To, že sa nachádza budova vlastníka v pamiatkovom území, by nemalo byť na škodu vlastníka. Za navrhovaného stavu sa totiž vlastníci budú brániť všetkými prostriedkami vyhlasovaniu pamiatkových území a rovnako brániť pamiatkovému výskumu, čo nie je žiaducim stavom. Štát by mal naopak motivovať vlastníkov ku pozitívnemu vzťahu, čo sa docieľuje týmto ustanovením.

4.    Za Článok I sa vkladá nový Článok II, ktorý znie:

„Čl. II

Zákon č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v znení zákona č. 582/2004 Z. z., zákona č.733/2004 Z. z., zákona č.747/2004 Z. z., zákona č. 171/2005 Z. z., zákona                    č.  517/2005 Z. z., zákona č. 120/2006 Z. z., zákona č. 538/2007 Z. z., zákona                č. 460/2007 Z. z., zákona č.465/2008 Z. z., zákona č. 535/2008 Z. z., zákona                  č. 467/2009 Z. z., zákona č. 527/2010 Z. z., zákona č. 527/2010 Z. z., zákona                  č. 406/2011 Z. z., zákona č. 460/2011 Z. z., zákona č. 548/2011 Z. z., zákona              č. 68/2012 Z. z., zákona č. 460/2011 Z. z., zákona č. 286/2012 Z. z., zákona                č. 343/2012 Z. z., zákona č. 347/2013 Z. z., zákona č. 347/2013 Z. z., zákona              č. 484/2013 Z. z. sa dopĺňa takto:

 

5.       § 17 sa dopĺňa písmenom i), ktoré znie:

„i) pozemky a stavby alebo ich časti, ktoré boli vyhlásené za kultúrnu pamiatku rozhodnutím podľa osobitného zákona11e).“.

Poznámka pod čiarou k odkazu 11e znie:

11e) § 15 zákona č. 49/2002 Z. z. v znení neskorších predpisov.“.

6.       Za § 104g sa vkladá § 104h, ktorý vrátane nadpisu znie:

㤠104h

Prechodné ustanovenie k úpravám účinným od 1. júla 2014

Ustanovenie § 17 ods. 1 písm. i) sa prvýkrát použije na zdaňovacie obdobie roku 2015.“.“.

Doterajšie články sa následne prečíslujú.

Odôvodnenie k bodom 1 a 2:

Je žiaduce, aby bol vlastník nehnuteľnosti, ktorá je v zmysle zákona č. 49/2002 Z. z. o ochrane pamiatkového fondu v znení neskorších predpisov vyhlásená za kultúrnu pamiatku motivovaný k obnove tejto pamiatky. Zároveň treba zamedziť momentálnemu negatívnemu stavu pri vyhlasovaní kultúrnych pamiatok, kedy vlastníci predmetných nehnuteľností podnikajú akékoľvek kroky voči tomu, aby k vyhláseniu došlo. Základná motivácia je finančná, keďže vlastníci sú obmedzení na právach a je po nich vyžadovaná vyššia finančná účasť na rekonštrukcii stavby z dôvodu používania špecifických rekonštrukčných a stavebných procesov. Poskytnutím daňovej úľavy, t.j. vyňatím kultúrnych pamiatok z dane z nehnuteľnosti sa táto motivácia vlastníkom kultúrnych pamiatok poskytne.

Bod 2 je legislatívno-technickou úpravou súvisiacou s Čl. II bodom 1 tohto pozmeňujúceho a doplňujúceho návrhu.