Podpora návrhu parkovacej politiky v Bratislave

Päťnásť dole uvedených občianskych organizácií a iniciatív a 37 členov a členiek Slovenského ochranárskeho snemu podporuje zavedenie novej parkovacej politiky v Bratislave. Podľa nich ide konečne o systémový krok, ktorý sa snaží obmedziť individuálnu automobilovú dopravu v meste. To má hneď niekoľko pozitívnych dopadov na zdravie a životné prostredie obyvateľov.

„Nová parkovacia politika Bratislavy môže priniesť obyvateľom v prvom rade čistejšie ovzdušie a nižšie emisie CO2. To znamená menej chorých detí aj dospelých. Má šancu prispieť k stabilizácii klímy a ľuďom priniesť vyššiu bezpečnosť pohybu, možnosť lepšie využiť verejný priestor a zdravší životný štýl,“ uviedla Dana Mareková z iniciatívy Za čisté ovzdušie.

Bratislava, ako jedno z mála rýchlorastúcich miest, nemá systematickú dopravnú politiku, ktorá by sa realizovala aj v praxi. Politika, ktorá zavedie opatrenia na obmedzenie individuálnej dopravy a bude klásť dôraz na peších, MHD a cyklodopravu, je dnes pre mestá, ako je Bratislava, nutnosťou.

„V Bratislave je špecifická dopravná situácia. Do hlavného mesta a naspäť domov cestuje každý deň množstvo ľudí, a preto je potrebné použiť princípy integrovaného dopravného plánovania, kde sa jednotlivé druhy dopravy navzájom ovplyvňujú. Zavedenie parkovacej politiky znamená začiatok veľkej systémovej zmeny, ktorú Bratislava nevyhnutne potrebuje už desaťročia. Ak sa budú zavádzať iba čiastkové, nesystémové opatrenia, časom sa to môže vypomstiť v podobe ešte väčšieho chaosu v parkovaní,“ uviedol dopravný expert zo Žilinskej dopravnej univerzity Marián Gogola.

„Na takýto krok sme čakali roky a sme radi, že súčasné vedenie mesta má odvahu, ktorá chýbala jeho predchodcom. Rozumieme, že časti Bratislavčanov to spočiatku prinesie komplikácie. Ako pri každej novinke aj tu je nevyhnutná trpezlivosť a dobre nastavená komunikácia s občanmi. Ak mesto splní plán posilnenia MHD, budovania cyklotrás a simultánneho budovania záchytných parkovísk, situácia sa dá zvládnuť,“ doplnila Mareková.

Podľa organizácií je logické, že takáto zmena si získa podporu verejnosti iba postupne. Je však nevyhnutná, ak chcú mať ľudia v Bratislave lepšie prostredie a kvalitu života, vrátane fungujúcej dopravy. „Viedeň, mesto s najvyšším indexom kvality života, nastavuje svoju parkovaciu politiku tiež len postupne, reagujúc na potreby obyvateľov. Podobne aj iné európske veľkomestá. V Bratislave je parkovacia politika kľúčová pre rozvoj cyklo a pešej dopravy aj preto, lebo vyzbierané poplatky sa majú použiť aj na stavbu chodníkov a cyklochodníkov,” zdôraznil Tomáš Peciar z Cyklokoalície.

Pochybnosti organizácií sa týkajú najmä výšky poplatkov za parkovanie, teda či budú ľudí dostatočne motivovať, aby presedlali na iný spôsob pohybu po meste. Organizácie tiež upozorňujú, že odsunutie zavedenia zón s regulovaným parkovaním môže spôsobiť, že parkovacia politika zostane len na papieri, pretože v druhej polovici volebného obdobia sa bude ťažšie hľadať politická vôľa.

 

Navrhovanú parkovaciu politiku v Bratislave podporujú:

Občianska iniciatíva Za čisté ovzdušie
Cyklokoalícia
Greenpeace
Občianske združenie Lepšia doprava
Nadácia Cvernovka / Nová Cvernovka
Aliancia Stará Tržnica
Green Foundation
Spoločnosť pre trvalo udržateľný život v SR
Iniciatíva Bratislava otvorene
OZ Kmeťovo námestie
Cyklokuchyňa
Iniciatíva Peši po Bratislave
Občianska iniciatíva Znepokojené matky
WPS Prague - ženy pražského verejného priestoru
CEEV Živica

37 členov a členiek Slovenského ochranárskeho snemu (S-O-S, v prílohe)

 

Viac informácií: 

Dana Mareková, Za čisté ovzdušie - dana.marekova@gmail.com
Tomáš Peciar, Cyklokoalícia - tomas.peciar@gmail.com

PrílohaVeľkosť
Súbor Podpora S-O-S11.97 KB