Archív - Mikuláš Huba, nezávislý poslanec NR SR 2012 - 2016

Tento text bol pôvodne uverejnený na stránke www.obycajniochranari.sk.

Keď už odpadov nebude menej, nech ich aspoň nie je viac

M. Huba: zdôvodnenie návrhu novely zákona o neprimeraných obchodných podmienkach

„Tento návrh zákona predkladám spoločne s kolegom Miroslavom Kadúcom.

Zákon č. 362/2012 Z. z. o neprimeraných podmienkach v obchodných vzťahoch, ktorých predmetom sú potraviny, ktorý do Národnej rady predložila vláda v minulom roku, nadobudol účinnosť 1. januára 2013. Pozmeňujúcim a doplňujúcim návrhom sa do znenia tohto zákona o neprimeraných obchodných podmienkach dostalo ustanovenie, ktoré za takúto neprimeranú obchodnú podmienku považuje aj vyžadovanie spätného odobratia obalového a odpadového materiálu, ktorý nepochádza z dodávky tovaru dodávateľa.

Takéto znenie zákona však nie je v súlade so skôr platným ustanovením § 6 odseku 5 zákona č. 119/2010 Z. z. o obaloch a o zmene zákona č. 223/2001 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o obaloch“), v zmysle ktorého sú povinná osoba a ten, kto uvádza do obehu výrobky v zálohovaných opakovane použiteľných obaloch, povinní odoberať zálohované opakovane použiteľné obaly na nápoje (tzv. vratné fľaše) rovnakého druhu a rovnakého typu, ktoré uviedli na trh alebo do obehu, bez obmedzenia množstva a bez viazania tohto odberu na nákup tovaru a vrátiť záloh v plnej výške. Čiže, postupovať inak, ako to je uvedené v nedávno prijatom zákone o neprimeraných obchodných podmienkach.

Cieľom nami predkladaného návrhu zákona je odstrániť rozpornú právnu úpravu týchto dvoch zákonov tak, že v zákone o neprimeraných obchodných podmienkach sa jednoznačne uvedie, že ustanovenie zakazujúce dodávateľovi vykupovať viac obalového a následne odpadového materiálu než tovaru, ktorý v tomto obalovom materiáli odberateľovi dodal, sa nevzťahuje na odoberanie zálohovaných, opakovane použiteľných obalov na nápoje podľa zákona o obaloch.

Návrh zákona sa tiež snaží vychádzať v ústrety občanom Slovenskej republiky, ktorí tak nebudú „nútení“ chodiť do viacerých obchodov v prípade, ak chcú vrátiť vratné fľaše rovnakého typu aj od iného predajcu. Po odstránení protichodnej právnej úpravy ich už odberateľ (obchodník) bude môcť a tiež musieť vykúpiť v zmysle príslušného platného zákona o obaloch.

Rozporná právna úprava zákona o obaloch a zákona o neprimeraných obchodných podmienkach, tak ako platí dnes, môže mať za následok skutočnosť, že spotrebiteľ namiesto toho, aby navštívil konkrétneho predajcu, zahodí vratnú fľašu do smetného koša, alebo aj mimo neho. Tým sa jednak zvyšuje množstvo odpadu, zaťažuje sa životné prostredie, plytvá energiou a surovinami, ale rastú aj náklady potrebné na spracovanie odpadu. Návrh zákona má za cieľ zabrániť týmto situáciám, a preto možno oprávnene konštatovať, že jeho prijatie bude mať pozitívny vplyv na životné prostredie.

Predkladaný návrh zákona nezakladá žiadne vplyvy na štátny rozpočet, rozpočet verejnej správy a na podnikateľské prostredie, nevyvoláva nežiaduce sociálne vplyvy, ani vplyvy na informatizáciu spoločnosti.

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.

Ešte pár viet na tému Slovensko a komunálne odpady. Budem stručný aj preto, lebo na tému odpady tu budeme v tomto roku hovoriť ešte veľmi veľa.

Na tom, že situácia v našom hospodárení s odpadom je zlá, sa zhodneme asi všetci. Výrazne zaostávame najmä vo sfére komunálneho odpadu, z ktorého na skládkach končí viac ako 80%. K tomu je treba prirátať čierne skládky a množstvo odpadu, najmä z obalov, voľne sa vyskytujúce a esteticky i hygienicky znehodnocujúce našu prírodu a krajinu. Potom sa nemôžeme čudovať, že separujeme menej ako 10% a recyklujeme len cca 2 percentá takéhoto odpadu.

Európska smernica o odpade č. 2008/98/ES, schválená v novembri 2008, požaduje, aby sa v členských štátoch EÚ opätovne použilo, alebo recyklovalo minimálne 50% hmotnosti materiálu, ktorý by v opačnom prípade skončil ako obťažujúci a nežiaduci odpad.

Ako sme naznačili vyššie, v čase prijatia smernice Slovensko dramaticky zaostávalo, a musíme povedať, že žiaľ i dnes dramaticky zaostáva nielen za požiadavkami smernice, ale aj za priemerom EÚ. Inými slovami, ak máme splniť príslušnú smernicu, musíme v pomerne krátkom čase výrazne zvýšiť mieru separácie a recyklácie.

S obsahom tohto zákona súvisí aj odporúčanie Smernice č. 94/62/ES, v ktorej Európska únia odporúča svojim členským štátom podporovať opakované použitie tých obalov, ktoré možno použiť ekologicky priaznivým spôsobom. Do tejto kategórie vratné fľaše nepochybne patria.

A celkom na záver už len jedno konštatovanie a jeden apel. Ani ja, ani kolega Kadúc netvrdíme, že náš návrh dramaticky zlepší situáciu. Sme však presvedčení, že napomôže tomu, aby sa situácia ďalej nezhoršila. Ak si k tomu prirátame skvalitnenie legislatívneho prostredia, som presvedčený, že nikto z Vás nebude mať vecný dôvod tento návrh nepodporiť.

A tak Vám vopred ďakujem za podporu toho návrhu.“