Archív - Mikuláš Huba, nezávislý poslanec NR SR 2012 - 2016

Tento text bol pôvodne uverejnený na stránke www.obycajniochranari.sk.

Interpelácia ministra dopravy Jána Počiatka vo veci tzv. modernizácie železnice v Trenčíne a okolí

dsc_3436

Vec: Interpelácia člena vlády                                                                   Bratislava 21. 2. 2014

Vážený pán minister,

na základe podnetov obyvateľov Trenčína sa na Vás obraciam s interpeláciou vo veci projektu modernizácie železničnej trate Zlatovce - Trenčianska Teplá.

Najdrahší, najkomplikovanejší a najkontroverznejší stavebný úsek modernizácie trate Zlatovce - Trenčianska Teplá je stavba nového železničného mostu cez Váh v Trenčíne a priľahlý úsek po železničnú stanicu Trenčín. Ide o drastický zásah do centrálnej zóny Trenčína. Je pritom zrejmé, že vlaky na tomto úseku prakticky nikdy v bežnej prevádzke nedosiahnu projektovanú rýchlosť 160 km/hod, z dôvodu spomaľovania resp. rozbiehania do/z rýchlikovej stanice Trenčín, v ktorej stoja a zrejme aj budú stáť všetky spoje. Porovnanie nákladov na výstavbu nového mostu a priľahlých úsekov s nákladmi na rozumnú modernizáciu existujúceho telesa trate pri minimálnych až žiadnych časových úsporách reálnych dopravných časov „získané“ novou výstavbou za cenu desiatok  miliónov eur považujem za evidentné plytvanie prostriedkami daňových poplatníkov Európskej únie.

Vážený pán minister,

dovoľte, aby som sa na Vás prostredníctvom interpelácie obrátil s niekoľkými otázkami:

1. Kto, kedy a na základe akých analýz rozhodol o zvolenom variante modernizácie trate namiesto alternatívnej trasy vedúcej mimo intravilánu mesta?

2. Bola predložená porovnávacia štúdia typu „cost-benefit“ analýzy na tento úsek?

3. Aké kroky podnikli príslušné inštitúcie SR na zabránenie  plytvania prostriedkami EU a na zmenu projektu, prípadné udelenie výnimky na modernizáciu trate v tomto úseku na nižšiu, z hľadiska prevádzky dostatočnú rýchlosť?

4. Z akých zdrojov je financovaná aktuálna stavba - projekt "modernizácie železnice" v úseku Zlatovce - Trenčianska Teplá?

5. Ktorým subjektom a aká suma prostriedkov bola dosiaľ na tento projekt pridelená?

6. Z akých zdrojov budú hradené predpokladané pokuty, náhrady škody a iné dôsledky vyplývajúce z vyšetrovania regulárnosti tendra na stavbu "modernizácia železnice" Zlatovce - Trenčianska Teplá?

7. Kto je zhotoviteľom štúdií, ktoré boli podkladom pre rozhodnutie zvoliť trasu vedenia transeurópskeho železničného koridoru Va (TEN 23) pre nákladnú a osobnú železničnú dopravu práve centrálnou mestskou zónou mesta Trenčín? Kedy boli tieto štúdie zhotovené a kde sú dostupné? (Žiadam o ich zverejnenie).

8. Kto, kedy, akým spôsobom a za koľko zhotovil a aktualizoval štúdiu EIA k tomuto projektu a kto kontroloval súlad EIA s európskymi smernicami pre transeurópske dopravné koridory?

9. Ktorý orgán a kedy rozhodol o tom, že v októbri 2012 bola podpísaná zmluva s konzorciom "Pod Brezinou"?

10. V akom štádiu je vyšetrovanie Európskeho úradu pre boj proti podvodom (OLAF) ohľadne kartelových dohôd pri modernizácii železníc na Slovensku, ktorých úsekov sa to týka a ktorých  menovite firiem sa to týka? Je medzi tými železničnými úsekmi aj úsek Zlatovce - Trenčianska Teplá?

11. Ako je Slovenská republika pripravená na plnenie Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1315/2013 z  11. decembra 2013 o usmerneniach Únie pre rozvoj transeurópskej dopravnej siete (http://eurlex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2013:348:0001:0128:SK:PDF), prerokovanej v EK už v roku 2011? Ako sa toto nariadenie dotkne rozpracovaných projektov, ktoré sú s ním v rozpore a či má Slovenská republika analýzu, koľkých projektov v pláne, v projektovej príprave a v štádiu realizácie sa to týka? Aký vplyv bude mať dané nariadenie na povinnosť meniť územné plány príslušných zón, miest a obcí, územné plány VÚC ako aj Koncepciu územného rozvoja SR? V prípade, ak takéto analýzy jestvujú, žiadam o ich sprístupnenie.

S pozdravom Mikuláš Huba

Vážený pán

Ján Počiatek

Minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR