Archív - Mikuláš Huba, nezávislý poslanec NR SR 2012 - 2016

Tento text bol pôvodne uverejnený na stránke www.obycajniochranari.sk.

Ak tu doteraz bola anarchia vo výstavbe, po prijatí nového stavebného zákona môže byť ešte väčšia

Predkladať návrhu nového stavebného zákona, minister Ján Počiatek, vo svojom úvodnom vystúpení a zdôvodnení svojho návrhu na pôde parlamentu viackrát zopakoval, že jedným z cieľov tohto nového zákona je zjednodušiť a urýchliť proces povoľovania stavieb.

Znie to na prvý pohľad lákavo, veď málokto, snáď s výnimkou samotných byrokratov, túži po rôznych byrokratických prekážkach. Má to však jedno veľké ALE, ktoré nesúvisí s nejakými hypotetickými a nepodloženými obavami, ale s každodennou slovenskou realitou a tou je dosť veľká anarchia vo výstavbe, ktorá tu vládne už dnes, teda v čase platnosti zákona, podľa ktorého je povoľovanie stavieb vraj príliš zdĺhavé a komplikované.

Ak režim povoľovania a schvaľovania programovo zjednodušíme, skrátime či zmäkčíme, celkom logicky a reálne hrozí, že spomínaná anarchia bude ešte väčšia. Najmä, keď na urbanizmus sme na Slovensku už pomaly úplne rezignovali a z územného plánovania si robí „dobrý deň“ prax neustálych zmien a doplnkov, ktoré sa schvaľujú neraz v čase, keď ešte ani neuzrel svetlo sveta nedávno schválený územný plán.

A teraz k trochu inej, ale v mnohom obdobnej téme. Keď som sa pred časom ministra životného prostredia pýtal, ako ďaleko je príprava nového zákona o krajine, ktorý istý čas sľuboval ako kompenzáciu za spochybnenie postavenia ochrany krajiny v ním novelizovanom zákone o ochrane prírody a krajiny, minister reagoval na moju urgenciu asi tak, že nový zákon, ktorý by sa zaoberal ochranou charakteristického vzhľadu krajiny a jej udržateľným manažmentom, vlastne ani nie je potrebný, lebo reguláciu nežiaducich zásahov do krajiny dokáže vraj zabezpečiť a pripravovaný nový stavebný zákon. A preto moja otázka na predkladateľa tu a teraz znie: „Bude nový stavebný zákon skutočne účinnejšie chrániť krajinu, jej charakteristický vzhľad, krajinnoekologickú rovnováhu a udržateľné fungovanie, ako ten dnešný?

A po tretie: budeme mať aspoň do druhého čítania k dispozícii všetky vykonávacie predpisy, bez poznania ktorých vlastne ani nevieme, o čom presne rokujeme a o čom budeme hlasovať?

Pozn.: minister so sebe vlastným sebavedomím a „nadhľadom“ vo svojom záverečnom slove ani na jednu z mojich otázok neodpovedal. Asi bol mysľou už niekde na jachte v blízkosti Monte Carla.