Archív - Mikuláš Huba, nezávislý poslanec NR SR 2012 - 2016

Tento text bol pôvodne uverejnený na stránke www.obycajniochranari.sk.

Fragmenty: Rušenie osobnej dopravy na regionálnych železničných tratiach

V týchto dňoch vychádza nová publikácia Mikuláša Maňa Hubu s názvom Fragmenty. Vznik knižky zdôvodňuje jej autor takto:

„Prečo Fragmenty?

Ako už názov napovedá, rozhodne nejde o žiadnu klasickú monografiu. Aj keď minimálne dve veci majú všetky texty v tejto knižke spoločné: autora a väzbu na prírodu, na krajinu, na životné prostredie, na veci verejné, na udržateľnosť, ale ešte častejšie na neudržateľnosť nášho spôsobu života.

Názov Fragmenty zároveň akoby naznačoval, že táto knižka je akýsi konglomerát všetkého toho, čo v predchádzajúcich dielkach podobného charakteru (napríklad v Ekoblogoch či v Mojom vesmíre) chcelo byť, len sa to tam z rôznych príčin nedostalo. Možno je to tak trochu pravda, ale pravda je aj to, že texty vo Fragmentoch som do predchádzajúcich výberov nezaradil nie preto, lebo sú menej aktuálne, alebo preto, lebo si ich menej „považujem“, ale jednoducho preto, lebo sa mi tam z nejakého dôvodu nehodili. A navyše, čo je nespochybniteľná „pridaná hodnota“ tejto knižky, to sú nové texty, ktoré v čase vzniku jej predchodkýň ešte nejestvovali (žiaľ, do tejto poslednej spomenutej kategórie patria aj spomienky na ľudí, ktorí medzi nami pred pár mesiacmi ešte boli, ale už nie sú).

Navyše je tu aj pár textov, ktoré v nejakej mutácii už vyšli, najmä v knižke Svet na jedno použitie? My v kríze – kríza v nás. Tu som postupoval v duchu známeho: „Opakovanie matka múdrosti“.

Permanentný konflikt fragmentácie a sústredenia sa vždy na inú tému v protiklade ku hľadaniu celku, syntézy a kontinuity je akoby zrkadlom nastaveným nášmu snaženiu.

Ale nechcem tu hromadiť zbytočné slová. Všetko, čo som chcel touto knižkou plnou rôznych fragmentov povedať, nájdete na nasledujúcich stranách. A tak sa už len poďakujem všetkým, ktorí a ktoré jej pomohli na svet.“

V týchto týždňoch uverejňujeme niekoľko kapitol z tejto aktuálnej publikácie.

-red-

 

Bratislava 24. 1. 2003

Vec: Otvorený list predsedovi vlády Mikulášovi Dzurindovi so žiadosťou o prehodnotenie rozhodnutia o zrušení osobnej dopravy na regionálnych železničných tratiach

Vážený pán predseda vlády,

dovoľujeme si obrátiť sa na Vás nielen ako na najvyššieho predstaviteľa výkonnej moci na Slovensku, ale aj ako na človeka, ktorý je odborníkom na problematiku dopravy a železničnej dopravy zvlášť. Ide nám o problém, ktorý v súčasnosti patrí k najviac diskutovaným: rušenie osobnej dopravy na regionálnych železničných tratiach, zdôvodňované nedostatkom prostriedkov na jej prevádzku. Pritom je Vám iste známe, že tzv. nedostatok finančných prostriedkov, potrebných na túto prevádzku, je v prvom rade výsledkom nespravodlivého financovania jednotlivých druhov dopravy (konkrétne uprednostňovanie automobilovej a znevýhodňovanie železničnej dopravy), ako aj neefektívneho fungovania samotných železníc a nedostatočnej úrovne ich riadenia.

Ďalším dôležitým dôvodom eskalácie problému je unáhlenosť rozhodovania, absencia komplexných analýz a nepripravenosť podmienok pre možný presun kompetencií pri prevádzke regionálnych tratí zo štátu na iné subjekty.

Na podporu našich požiadaviek uvádzame v stručnosti niekoľko argumentov:

  1. Dĺžka, resp. hustota prevádzkovaných železničných tratí patrí už tradične medzi ukazovatele technickej vyspelosti štátu. Viaceré trate a ich príslušenstvo majú vzhľadom na svoj vek a tradíciu aj nemalú kultúrno-historickú hodnotu a spolupôsobia pri tvorbe genia loci a pocitu domova.
  2. Železničná doprava je vo všeobecnosti environmentálne prijateľnejšia ako cestná, presun výkonov z cestnej na železničnú dopravu je celoeurópskym trendom a v horských krajinách, ku ktorým sa radí aj Slovensko, to platí dvojnásobne.
  3. Podpora environmentálne priaznivejšej, teda verejnej a zvlášť železničnej dopravy, sa deklaruje v Programovom vyhlásení vlády, Národnej stratégii trvalo udržateľného rozvoja a v ďalších vládnych dokumentoch.
  4. Rušenie regionálnych tratí je v priamom rozpore s vládou deklarovanou podporou regionálneho rozvoja a rozvoja cestovného ruchu.
  5. Neuvážené obmedzovanie železničnej dopravy bez toho, aby sa hľadali všetky dostupné cesty na jej zachovanie a rozvoj, je ďalším krokom k priamemu či aspoň nepriamemu zvýhodneniu menej priaznivých foriem dopravy, najmä individuálnej automobilovej dopravy.
  6. Okamžité zrušenie regionálnych tratí bez adekvátnej náhrady v mnohých prípadoch ohrozí a neraz aj znemožní dopravu do škôl a do zamestnania.
  7. Prevádzka samotnej osobnej dopravy na jednotlivých tratiach predstavuje iba zanedbateľné náklady v porovnaní s rezervami, ktoré jestvujú vo fungovaní národného hospodárstva, rezortu dopravy i samotných železníc. Navyše, kalkulácie, ktoré viedli k rozhodnutiu o jej zrušení, vychádzajú z nevhodnej, zjednodušenej, a teda deformovanej metodiky, ktorá nezohľadňuje environmentálne a sociálne externality.
  8. Okamžité zastavenie osobnej dopravy by znemožnilo prípadný priamy prechod pod správu VÚC, resp. iných subjektov, pretože takýto prechod nie je ešte legislatívne a kompetenčne pripravený.
  9. Rozhodnutie sa prijalo bez adekvátnej expertízy, analýzy a prognózy, ako aj bez odbornej a verejnej diskusie. Jediným argumentom, ktorý sa používa, je údajná úspora prostriedkov. Ak by aj o úsporu z úzko zameraného a krátkodobého pohľadu išlo, je to nepochybne šetrenie na tom najnesprávnejšom mieste. Ide o nesystémový krok a jednostranný akt zo strany železníc s tichým súhlasom štátu, a najmä vecne príslušného ministerstva.
  10. Unáhlené rozhodnutie o zrušení osobnej dopravy po tom, ako sa do jej modernizácie investovalo nemálo prostriedkov, ako aj predčasné vyradenie prevádzkyschopného strojového a vozového parku je ekonomicky neefektívne.
  11. Nahrádzanie železničnej dopravy autobusovou a automobilovou je environmentálne, ekonomicky i sociálne ťažko zdôvodniteľné, a ak, tak len vďaka vyššie spomínaným deformovaným kalkuláciám celospoločenských prínosov a nákladov.
  12. V čase privatizácie podnikov SAD a obmedzovania autobusovej dopravy zvlášť na vedľajších linkách dochádzka k fúzii dvoch hrozieb pre verejnú dopravu a najmä pre občanov, ktorí sú na ňu odkázaní. Navyše, pripravované rušenie regionálnych tratí nie je jediným reštriktívnym krokom voči železniciam a môže znamenať začiatok konca železníc (s výnimkou niekoľkých hlavných dopravných koridorov).
  13. Okamžité a nedostatočne zdôvodnené rušenie osobnej dopravy na regionálnych železničných tratiach je politický lapsus, ktorý sa v dotknutých regiónoch, ale i na celom Slovensku, stretáva s rastúcim odporom samospráv, odborov, zamestnávateľov, environmentalistov i širokej verejnosti.
  14. Nie je pravdou, že rušenie osobnej dopravy na regionálnych tratiach je explicitnou požiadavkou európskych štruktúr, ktoré hovoria iba o zefektívnení činnosti železníc, ale ani slovkom sa nezmieňujú o rušení tratí.
  15. V zahraničí, spomeňme aspoň susednú Českú republiku, neriešili podobné problémy pod takým časovým tlakom, aký sa vytvoril na Slovensku a riešenie, ku ktorému napokon dospeli, je viac-menej uspokojivé pre všetkých zúčastnených.

Na základe vyššie uvedeného predkladáme nasledujúci návrh opatrení:

  1. Odložiť účinnosť pripravovaného kroku rušenia osobnej dopravy na regionálnych tratiach minimálne do doby doriešenia otázok prechodu kompetencií z MDPT na VÚC a uskutočnenia komplexnej analýzy celospoločenských prínosov a strát z navrhovaného riešenia i možných alternatív.
  2. Pristupovať k problému systémovo a zároveň diferencovane (zohľadňujúc špecifiká jednotlivých tratí i regionálne odlišnosti).
  3. Uskutočniť nezávislý audit skutočnej efektívnosti jednotlivých tratí, ako aj celého dopravného systému SR. Používať pritom inú metodiku hodnotenia, než aká sa používala doteraz, napríklad analýzu prínosov a nákladov (cost-benefit analysis), či plánovanie podľa najnižších celospoločenských nákladov (least cost planning).
  4. Hľadať chýbajúce zdroje tam, kde sa dá ušetriť bez toho, aby to bolo na úkor verejných, celospoločenských záujmov.
  5. Zapojiť do rokovaní s VÚC aj ostatné zodpovedné rezorty (financií, práce, životného prostredia, sociálnych vecí a rodiny, školstva, zdravotníctva, kultúry...).
  6. Vytvoriť priestor pre odbornú i verejnú diskusiu o tom, ako nájsť optimálne riešenie situácie, vrátane harmonizácie jednotlivých druhov dopravy v regiónoch a zabezpečenia celoplošnej dopravnej obslužnosti regiónov.
  7. Prizvať k diskusii aj také subjekty, ako sú splnomocnenec pre prípravu reformy verejnej správy, ZMOS, ÚMS, odbory, relevantné MVO a ďalšie.
  8. Analyzovať a zohľadniť pozitívne zahraničné príklady z krajín, ktoré sa v podobných podmienkach stretli s podobnými problémami.
  9. Smerovať k ekonomickému zrovnoprávneniu železničnej a cestnej dopravy (cestná doprava je v súčasnosti v mnohých smeroch umelo zvýhodňovaná).
  10. V dlhodobom horizonte realizovať systémové kroky na zvýhodnenie železničnej dopravy v intenciách Bielej knihy Európskej dopravnej politiky do roku 2010, v ktorej sa jednoznačne požaduje revitalizácia železníc a obnova ich schopnosti konkurovať cestnej doprave ako hlavná metóda vytvorenia podmienok na trvalo udržateľný rozvoj európskeho priestoru.

Vážený pán predseda vlády,

veríme, že budete nášmu listu venovať náležitú pozornosť a najmä, že využijete svoje kompetencie na zabránenie nenávratnému zániku regionálnych železničiek na Slovensku. Bolo by paradoxom, keby sa takýto nešťastný krok urobil práve za Vašej vlády.

S pozdravom

doc. RNDr. Mikuláš Huba, CSc.

predseda STUŽ/SR

 

S podporou nasledujúcich MVO:

A-projekt n. o., Liptovský Hrádok

ArTUR – Architektúra pre trvalo udržateľný rozvoj, Bratislava

BicyBa, Bratislava

Centrum environmentálnej a etickej výchovy Živica, Zvolen

Centrum environmentálnych aktivít, Trenčín

ISOS – Inštitút pre solidárnu spoločnosť, Galanta

Jantárová cesta, Banská Štiavnica

Klub Kon-Tiki, Bratislava

MV SZOPK, Bratislava

Vydra, Čierny Balog

Nadácia Ekopolis, Banská Štiavnica

Nadácia Zelená nádej, Tulčík

Naše mesto, Bratislava

OZ Brečtan, Nové Mesto nad Váhom

OZ Tatry, Liptovský Mikuláš

OZ Veda a život, Bratislava

Sosna – Centrum trvalo udržateľných aktivít, Košice

Spoločnosť priateľov Zeme, Košice

VLK Východné Karpaty, Humenné

Za Matku Zem, Prešov

Združenie obcí mikroregiónu Muránska planina, Michalová

Združenie súkromno-verejného partnerstva pre rozvoj mikroregiónu Muránska planina, Michalová

Vrchár – združenie pre rozvoj cestovného ruchu, Michalová

Združenie pre rozvoj vidieka, Banská Štiavnica

Prvá rozvojová vidiecka agentúra, Brezno

Združenie Slatinka, Zvolen

ZO SZOPK Echo, Spišská Nová Ves

 

Kľúčové slová: