Neformálne spoločenstvo ochranárov a ochranárok
Tento text bol pôvodne uverejnený na stránke www.obycajniochranari.sk.
K zákonu o lesoch II.
POZMEŇUJÚCI A DOPLŇUJÚCI NÁVRH
poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Mikuláša Hubu, Martina Fecka a Jána Mičovského
k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 326/2005 Z. z. o lesoch v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
(tlač 724)
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 326/2005 Z. z. o lesoch v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony sa mení a dopĺňa takto:
1. V Čl. I sa vkladá nový bod 1, ktorý znie:
„1. V § 1 ods. 2 písm. a) sa na konci vkladá čiarka a pripájajú sa tieto slová: „ktoré sú vyjadrené komplexnou hodnotou lesa“.“.
Doterajšie body sa následne prečíslujú.
Odôvodnenie:
Považujeme za účelné rozšíriť účel zákona aj o fenomén komplexnej hodnoty lesa v § 1 ods. 2 písm. a) zákona č. 326/2005 Z. z. o lesoch v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „zákon o lesoch“).
Pojem komplexná hodnota lesa sa taktiež dopĺňa medzi základné pojmy zákona.
2. V Čl. I sa za bod 2 vkladá nový bod 3, ktorý znie:
„3. V § 2 sa za písmeno g) vkladá nové písmeno h), ktoré znie:
„h) komplexnou hodnotou lesa je súhrn všetkých funkcií, ktoré sú v zákone definované ako mimoprodukčné funkcie podľa písmena f) a produkčné funkcie podľa písmena g),“.
Doterajšie písmená h) až u) sa označujú ako písmená i) až v).“.
Doterajšie body sa následne prečíslujú.
Odôvodnenie:
Ide o najstručnejšiu možnú definíciu komplexnej hodnoty lesa uvedenej v predchádzajúcom bode. Legálna definícia tohto pojmu je výsledkom zlúčenia definície dvoch existujúcich základných pojmov, keďže komplexná hodnota lesa je obsahovo a rozsahom súhrnom produkčných a mimoprodukčných funkcií lesa.
3. V Čl. I sa za bod 44 vkladá nový bod 45, ktorý znie:
„45. V § 24 v ods. 4 sa na konci pripája táto veta: „V chránených územiach s tretím až piatym stupňom ochrany platí táto povinnosť aj pri vyzvaní orgánom štátnej správy ochrany prírody a krajiny, oprávneným pracovníkom správy chráneného územia alebo členom stráže prírody37).“.“.
Doterajšie body sa následne prečíslujú.
Odôvodnenie
Vzhľadom na to, že v chránených územiach s tretím až piatym stupňom ochrany, ktoré sa vyskytujú najmä na území národných parkov, je žiaduce poskytnutie príslušných právomocí aj pracovníkom štátnej ochrany prírody ako aj s členmi stráže prírody a súčinnosť s nimi.
4. V Čl. I sa za bod 51 vkladá nový bod 52, ktorý znie:
„52. V § 28 ods. 5 sa na konci pripájajú tieto slová: „na základe odborných podkladov vyhotovených príslušnou organizáciou v zriaďovateľskej pôsobnosti Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky.“.
Doterajšie body sa následne prečíslujú.
Odôvodnenie
Ochrana ovzdušia kompetenčne patrí pod rezort životného prostredia, preto považujeme za logické a účelné, aby vecne príslušná organizácia v rámci rezortu životného prostredia (SHMÚ) poskytovala súčinnosť pri stanovovaní stupňa znečistenia ovzdušia.
5. V Čl. I bod 70 znie:
„70. V § 41 ods. 8 prvej vete sa bodka na konci nahrádza bodkočiarkou a pripájajú sa tieto slová: „na pripomienky a požiadavky, ktoré neboli predložené v určenej lehote sa neprihliada“ a slová „do 15 dní“ sa nahrádzajú slovami „do 30 dní“.“.
6. V Čl. I bode 72 v § 41 ods. 16 sa slová „do 15 dní“ nahrádzajú slovami „do 30 dní.“.
Odôvodnenie
Keďže program starostlivosti je zásadným dokumentom pri plnení účelu zákona o lesoch, ktorý sa spravidla vyhotovuje na obdobie desiatich rokov, považujeme 15-dňovú lehotu na vyjadrenie sa dotknutých subjektov k tomuto programu za nedostatočnú.
Z tohto dôvodu navrhujeme dvojnásobné predĺženie tejto lehoty.
7. V Čl. I sa za bod 126 vkladá nový bod 127, ktorý znie:
„127. § 66 sa dopĺňa písmenom m), ktoré znie:
„m) kritériách trvalo udržateľného hospodárenia v lesoch.“.“.
Doterajšie body sa následne prečíslujú.
Odôvodnenie
Pojem trvalo udržateľné hospodárenie v lesoch [§ 2 písm. i)] je v úvode zákona koncipovaný ako všeobecný pojem, ktorého akceptácia dopomáha k zachovaniu biologickej diverzity, odolnosti, produkčnej a obnovnej schopnosti, životnosti a schopnosti plniť funkcie lesov v celej ich komplexnosti.
V návrhu zákona v § 64 písm. f) resp. v § 66 písm. e) však dochádza k zavedeniu nového prvku, ktorým sú „kritériá trvalo udržateľného hospodárenia v lesoch“.
V súčasnosti sú tieto kritériá určené len v dokumentoch odborného charakteru.
Keďže s dodržiavaním týchto kritérií spojené riziko sankčného postihu, považujeme za nutné jednoznačne a právne záväzne určiť tieto kritériá vo forme všeobecne záväzného právneho predpisu, ktoré vydá ministerstvo.
8. V Čl. I bode 127 sa § 68c dopĺňa odsekom 5, ktorý znie:
„(5) Všeobecne záväzný právny predpis podľa § 66 písm. m) vydá ministerstvo najneskôr do 31. marca 2014.“.
Odôvodnenie:
Stanovuje sa 3-mesačná lehota od nadobudnutia účinnosti zákona pre Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR na vydanie všeobecne záväzného právneho predpisu, ktoré bude stanovovať kritériá trvalo udržateľného hospodárenia v lesoch.