Archív - Mikuláš Huba, nezávislý poslanec NR SR 2012 - 2016

Tento text bol pôvodne uverejnený na stránke www.obycajniochranari.sk.

Pozmeňovák, ktorý (asi omylom) podporil aj Smer

POZMEŇUJÚCI A DOPLŇUJÚCI NÁVRH

poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Alojza Hlinu, Martina Fecka a Mikuláša Hubu

k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony

(tlač 757)

Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony sa mení a dopĺňa takto:

V Čl. I bode 2 v § 12 odsek 1 znie:

„(1) Poľnohospodársku pôdu možno použiť na stavebné účely a iné nepoľnohospodárske účely len v nevyhnutných prípadoch a v odôvodnenom rozsahu. Podkladom na vyznačenie zmeny poľnohospodárskeho druhu pozemku v katastri je právoplatné rozhodnutie, záväzné stanovisko alebo stanovisko orgánu ochrany poľnohospodárskej pôdy a geometrický plán, ak je predmetom zmeny časť pozemku evidovaná v katastri. V konaniach o zmene poľnohospodárskeho druhu pozemku je orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy povinný zabezpečiť ochranu

a)   najkvalitnejšej poľnohospodárskej pôdy v katastrálnom území podľa kódu bonitovaných pôdno-ekologických jednotiek uvedeného v osobitnom predpise,9d)

b)   viníc.“.

Odôvodnenie:

Cieľom pozmeňujúceho a doplňujúceho návrhu je ponechať súčasné znenie druhej vety § 12 ods. 1 zákona č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“).

Je vhodné toto ustanovenie ponechať v zákone i naďalej, a to najmä z dôvodu jednoznačnosti a zrozumiteľnosti. Pri absencii tohto ustanovenia môžu v aplikačnej praxi vyvstať situácie, pri ktorých môže vzniknúť domnienka, že sa navrhovanou úpravou vládneho návrhu zákona zľahčujú prípady zmeny poľnohospodárskeho druhu pozemku. Z dôvodu predchádzania možným výkladovým rozporom sa navrhuje ponechať v znení § 12 ods. 1 zákona ustanovenie o zásadách ochrany poľnohospodárskej pôdy, ku ktorým patria aj dôvody, pri splnení ktorých možno poľnohospodársku pôdu použiť na stavebné účely a iné nepoľnohospodárske účely, čo by malo byť aj súčasťou odôvodnenia rozhodnutia príslušného orgánu o takomto použití.